Nieuws / 24 april 2020

Afgelopen week presenteerde minister-president Rutte de nieuwe en verlengde maatregelen. Voor veel bedrijven betekent dit dat hun kantoren ook de komende weken nog gesloten zullen blijven. De oproep van de premier was echter duidelijk: bereid je voor op het moment dat je kantoor weer opengaat. Maar hoe doe je dit als organisatie?

Voor de praktische problemen worden van alle kanten oplossingen aangedragen, bureaus komen verder uit elkaar te staan, looproutes worden aangegeven en er moeten nieuwe gebruiksafspraken gemaakt worden. Belangrijke vraag, die hieraan voorafgaat is: Welk werkplekconcept hebben we nodig in die nieuwe situatie?

Het simpelweg verminderen van alle werkplekken met 60% leidt tot een kantoor dat niet meer aansluit bij de oorspronkelijk behoefte en het idee van het kantoor. Het lijkt eenvoudig om alle tweepersoonskamers ‘om te bouwen’ naar eenpersoonskamers. De vraag is of dit wel past bij de activiteiten van de organisatie. Sluiten deze ruimtes wel aan bij activiteiten die we in de anderhalve meter economie op kantoor willen doen? In het voorbeeld van het aanpassen van een tweepersoonskamer naar een eenpersoonskamer: waarom zouden mensen naar kantoor komen om daar op een eenpersoonskamer te gaan zitten?

De vraag is dus: waarom komen medewerkers naar kantoor? Welke activiteiten voeren ze uit? Wat draagt naar kantoor gaan bij aan productiviteit en werkgeluk? Misschien komen medewerkers vooral voor een aantal overleggen, gezelligheid en een goede kop koffie op anderhalve meter afstand? En werken ze verder nog steeds thuis?

Aestate helpt organisaties graag met het nadenken over deze nieuwe werkplekmix. We bieden een interactieve sessie, waarin we gezamenlijk toewerken naar de optimale invulling van de werkomgeving.

Wil je weten hoe we binnen jouw organisatie kunnen werken aan de optimale werkomgeving? Neem dan contact met ons op en wij vertellen je hier graag meer over!

Los ook mijn vraagstuk op!