Sander heeft tijdens zijn studententijd de HBO opleiding International Real Estate & Facility Management in Breda gevolgd. “Het leuke aan de opleiding vond ik de speciale aandacht op hospitality. De mensenkant. De eerste twee jaar deelden wij een gedeelte van ons curriculum met de opleiding Hotel Management en was er veel focus op dit thema. Dat ging over de ontwikkeling van diensten en concepten vanuit perspectieven als gastvrijheid, gedrag en organisatie.”
Samenbrengen van stakeholders binnen huisvestingstrajecten
In zijn laatste studiejaar heeft hij gekozen voor een combinatie van zowel Hospitality als Real Estate Management en kwam hij uit op een stage bij Aestate. “Tijdens deze stage heb ik onderzoek gedaan naar de afstemming tussen ‘makers’ en ‘gebruikers’ in de ontwikkeling van nieuwe huisvesting. Hoe kunnen we de gebruikers beter meenemen in het proces? Voor mij kwam hier de zachte mensenkant op het gebied van hospitality samen met de meer harde stenen en projectmanagement kant van vastgoed. Zo heb ik gekeken naar hoe verschillende instrumenten en werkmethodieken ingezet kunnen worden voor gebruikersparticipatie tijdens het ontwerp- en realisatieproces.”
Digitaliseren binnen strategieontwikkeling en beleidsvorming
Ondertussen is Sander medior adviseur en houdt hij zich vooral bezig met strategieontwikkeling en beleidsvorming. Hij werkt op dagelijkse basis veel aan opdrachten binnen WO-instellingen. Dat zijn opdrachten voor de Universiteit Utrecht (UU) en de Vrije Universiteit Amsterdam (VU) en de TU Delft.
Zo werkt Sander bij de UU bij aan de ontwikkeling van de huisvestingvisie en strategie, zodat de huisvesting bijdraagt aan inhoudelijke ambities en doelen van de universiteit. Onze ontrafelexpert gaat daarvoor in gesprek met belangrijke organisatieonderdelen. Denk aan faculteiten, studentenorganisaties en ook aan experts van andere diensten buiten huisvesting en vastgoed.
Daarnaast houdt Sander zich tegenwoordig veel bezig met digitalisering binnen organisaties. Hoe kan door slimme systemen data gewonnen worden om tot waardevolle sturingsinformatie te komen? En hoe bed je dit goed de organisatie in? “Dat vraagt naast technische kennis en kunde ook een organisatorische veranderopgave. ”
Samen weten we meer
Sander haalt energie uit het delen van kennis en ideeën met zijn collega’s – zowel intern als extern. “Ieder met zijn eigen perspectief en vanuit een andere context. Samen komen we tot een goede oplossing, maar vooral ook tot een goed proces dat die oplossing mogelijk maakt.”
Ontwikkeling is een belangrijk punt voor onze ontrafelexperts. Zo streeft Sander ernaar om organisaties te helpen in het doormaken van een verandering ten behoeve van haar (strategische) doelen. Een veranderopgave integraal aanpakken en een organisatie helpen hierin te professionaliseren. Hoe pakt een organisatie gezamenlijk deze opgave aan?
“Onze expertise zit met name aan de “hardere” kant, namelijk de stenen. Toch zou zie ik steeds meer de meerwaarde van integraal advies op het snijvlak verschillende thema’s: hoe komen vastgoed, technologie, hospitality én organisatie bij elkaar? En wat is er voor nodig om dat samen goed in te regelen en op elkaar af te stemmen, zodat de organisatie haar doelen bereikt?”